Om synen på olika typer av casinon

Idag spelas spel som black jack, roulette, sic bo och liknande till allt större del på nätet. Dessa internetcasinon är placerade på servrar som i sin tur återfinns i några få länder. Fysiska casinon finns däremot i många länder. Varför är det så?

Ett fysiskt casino kan användas för att tvätta pengar, vilket vi har sett många exempel på både i verkligheten och i fiktionen. Därför vill myndigheterna alltid kolla upp ett sådant noggrant innan det öppnar. Alla inblandade kollas: ägare, investerare, underleverantörer och anställda. Detta arbete kostar en hel del pengar, och för att finansiera arbetet tas en avgift ut. I delstaten New York kostar det en miljon dollar att ansöka om en licens för att öppna ett casino, och då är det inte ens säkert att delstatsmyndigheterna kommer att tillåta casinon: frågan utreds fortfarande.

Sigill och kontroller

Men avgiften som ska finansiera detta arbete blir även en viktig inkomst för myndigheterna, när arbetet med att kolla upp samtliga inblandade är utfört. I Massachusetts är den årliga avgiften för att driva casinot 85 miljoner dollar, plus 25 % av bruttointäkterna. Även här går en del av dessa pengar till olika typer av kontroller. I många amerikanska delstater, och även på andra håll, är det myndigheterna som kontrollerar chip i slotmaskiner och liknande apparater. De förseglar även chipen med sigill. På detta sätt försäkrar sig myndigheterna om att jackpots och andra utbetalningar följer en helt slumpmässig logik. Ofta är det förknippat med dryga böter att bryta sigillet.

När det gäller online-casinon, som ofta är placerade i de länder där lagstiftningen är mest fördelaktig, är det svårt för andra länders myndigheter att kontrollera verksamheten. Framför allt kan inte svenska staten beskatta ett spelbolag som är registrerat på Malta, även om majoriteten av bolagets kunder skulle vara svenskar.

Av denna anledning är myndigheterna i många länder skeptiska till online-casinon. Det är helt enkelt svårt för dem att få del av de intäkter de genererar.